عوامل درد بیضه

بیضه به دلایل مختلفی در آقاین رخ می دهد. ممکن است درد بیضه به دلیل وارد شدن ضربه باشد و یا بیضه ها عفونت داشته باشند و حتی سنگ کلیه هم می تواند دلیلی بر درد بیضه باشد. در این مطلب عوامل مختلف بیضه درد را بررسی می کنیم.

وارد شدن ضربه

معمولا کوفتگی و ورم بیضه از جمله عوارض بد ضربات مستقیم به حساب می‌آیند، ولی علی‌رغم وجود این حالت هشداردهنده، در اکثر موارد با انجام اقدامات محافظتی می‌توان طی چند روز این مشکل را برطرف نمود.

اقدامات محافظتی شامل پوشیدن لباس‌های زیر خاص، استفاده از مسکن‌ها و کمپرس گرم است. تورم و کوفتگی ناشی ازعمل وازکتومی نیز به همین طریق قابل درمان است.

عفونت بیضه

هم بیضه و هم بافت‌های مجاور آن‌ها استعداد قابل ملاحظه‌ای جهت ابتلا به عفونت دارند. زمانی که این عفونت‌ها رخ می‌دهند، التهاب سبب بروز درد می‌شود و بیضه‌ها بخصوص در هنگام لمس بسیار دردناک خواهند بود.

عفونت‌های باکتریایی معمولا از طریق سیستم ادراری بالا می‌روند و سبب عفونت در این اعضا می‌شود که البته به آنتی‌بیوتیک، بسیار عالی پاسخ می‌دهند.

عفونت‌های ویروسی نظیر اوریون در بالغین بندرت سبب درگیری بیضه‌ها می‌شوند، اما در صورت درگیری معمولا یک بیضه را درگیر می‌کنند؛ هرچند که گاهی ممکن است در افراد کمی هر دو بیضه با هم درگیر شوند. عفونت بیضه ناشی از اوریون، در صورت درگیری هر دو بیضه می‌تواند منجر به عقیمی شود.

درمان این حالت استراحت، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بیضه در مواقع استراحت است. با گذاشتن حوله سرد زیر بیضه و مصرف داروهای ضد التهاب طی 2 تا 3 روز، درد بیضه فروکش می کند.

 


می پسندم نمی پسندم
دانلود / توضیحات بیشتر